واکنش آمانو به نامه عباسي
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/03/17 شماره انتشار 17853
نويسنده: بهروزي
 
سيمور هرش: منابع اطلاعاتي در درون دولت آمريکا تلاش ايران براي دستيابي به بمب هسته اي را رد مي کنند

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در آغاز نشست شوراي حکام بار ديگر ادعا کرد که اطلاعات جديدي در اختيار آژانس قرار گرفته است که به ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران اشاره مي کند. مدير کل آژانس همچنين نامه اخير دکتر فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي را رضايت بخش ندانست و عنوان کرد که نامه ديگري را سيزدهم خرداد ماه براي رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان ارسال کرده است. دکتر فريدون عباسي در نامه خود به مدير کل آژانس خواستار آن شده بود که وي پرونده مطالعات ادعايي را به دليل همکاري کامل ايران با آژانس طبق مداليته مختومه اعلام کند تا ايران پس از آن در رفع ابهام هاي احتمالي با آژانس همکاري کند. مشروح خبرها در پي مي آيد.

 

ادعاهاي آمانو عليه ايران در آغاز نشست شوراي حکام

ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز گزارش داد: يوکيا آمانو پاسخ فريدون عباسي به نامه اخيرش را رضايت بخش ندانست و ادعا کرد که اطلاعاتي جديد در اختيار آژانس قرار گرفته است که به ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران اشاره مي‌کند.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته در سخنراني در برابر اعضاي شوراي حکام ادعا کرد: نشانه‌هايي وجود دارد مبني بر اين که برخي از اين فعاليت‌ها ممکن است تا اين اواخر ادامه پيدا کرده باشد. وي منبع اين اطلاعات جديد را فاش نکرد. مديرکل آژانس گفت که ماه گذشته نامه‌اي براي فريدون عباسي دواني، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نوشته است که بر نگراني‌هاي آژانس درباره وجود ابعاد نظامي احتمالي تاکيد مي‌کرد. او هم‌چنين دسترسي سريع به اماکن، تجهيزات، اسناد و مقامات براي کمک به روشن کردن تحقيقات آژانس را خواستار شد.

 

نامه جديدي را براي عباسي فرستاده ام

آمانو به وضوح گفت که پاسخ ايران رضايت‌بخش نبوده است و گفت که نامه‌اي جديد براي عباسي دواني در تاريخ سوم ژوئن (13 خرداد) ارسال کرده است و گفت: در آن بار ديگر بر تقاضاهاي آژانس از ايران تاکيد کردم. به گزارش ايسنا، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در نامه‌اي به مديرکل آژانس با بيان اين که آژانس ملزم است رسما اعلام کند که برنامه کار به طور کامل اجرا شده است و بنابراين اجراي پادمان‌ها در ايران بايد به شکلي معمول انجام گيرد، خاطرنشان کرده بود: پس از اعلام اين موضوع از سوي آژانس، ايران آماده خواهد بود پرسش‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي هسته اي‌اش را دريافت کند و اگر ابهامي باشد درصدد رفع آن برآيد. هم‌چنين بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، آمانو از تصميم خود مبني بر علني کردن ارزيابي‌هايش درباره اين که سوريه در حال ساخت يک تاسيسات هسته اي اعلام نشده در بياباني در اين کشور بوده است، دفاع کرد.

 

هرش: شواهد معتبري در اثبات تلاش ايران براي دست يافتن به بمب اتمي در دست نيست

اين درحالي است که به نوشته نشريه نيويورکر، سيمور هرش، روزنامه نگار معروف و برنده جايزه پوليتزر، در مقاله اي در اين نشريه با استناد به منابع ناشناخته در درون جامعه اطلاعاتي آمريکا اعلام کرد که شواهد معتبري در اثبات تلاش ايران براي دست يافتن به بمب اتمي در دست نيست.او در اين زمينه همچنين استدلال مي کند که آمريکا با خطر بالقوه تکرار اشتباهي روبه رو است که ۸سال پيش در مورد صدام مرتکب شد. سيمور هرش نتيجه مي گيرد که چنين برخوردي اغراق آميز با برنامه هاي اتمي ايران، مي تواند سياست هاي خاورميانه اي دولت اوباما را تحت الشعاع قرار دهد.در مقاله هرش به ۲ گزارش ارزيابي امنيت ملي آمريکا که در آن ها عنوان شده ايران پي گيري هدف دست يافتن به بمب اتمي را از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده نيز استناد شده است.

 

واکنش آمريکا به مقاله هرش

با اين وجود عکس العمل غيرمستقيم دولت آمريکا به محتواي مقاله هرش حاکي از اين است که نوشته او مي تواند مشکوک بودن برنامه هاي اتمي ايران و همچنين سياست استفاده از تمام کارت ها براي متوقف کردن آن را تحت تاثير قرار دهد.

در واکنش به مقاله هرش، که خلاصه آن پيش از چاپ متن کامل نوشته در نيويورکر، در اختيار رسانه ها قرار گرفته است ، ۲مقام رسمي دولت آمريکا در مقاله اي جداگانه که در نشريه «پوليتيکو» به چاپ رسيده، اعتبار استدلال هاي هرش را مورد ترديد و انتقاد قرار داده اند. علاوه بر واکنش مقامات رسمي دولتي آمريکا به مقاله تازه سيمور هرش، بحث هاي رسانه اي نيز در حاشيه اين مقاله، از زمان انتشار خلاصه آن، آغاز شده است.منتقدين هرش استدلال مي کنند که نوشته او متکي به قول منبع شناخته شده  اي نيست، به علاوه، ضمن مرتبط بودن با مقامات آمريکايي، سيمور هرش در جريان همه اطلاعات محرمانه امنيتي آمريکا قرار ندارد. منجمله يکي از منتقدان وي اين سوال را مطرح کرده که آيا هرش از محل اختفاي بن لادن و يا عمليات منجر به کشتن وي مطلع بود؟ خلاصه مقاله هرش اندکي پس از انتشار غيررسمي گزارش آمانو دبير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي، درباره برنامه هاي اتمي ايران منتشر شد.

 

پژوهشگر موسسه رند: حمله هوايي ديگر نمي تواند برنامه هسته اي ايران را متوقف کند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در اين ميان، براساس گزارش گريگوري جونز پژوهشگر موسسه «رند» حملات هوايي ديگر نمي تواند برنامه هسته اي ايران را متوقف کند و آمريکا نيز نمي تواند کاري به جز اشغال نظامي انجام دهد.جونز همچنين مدعي شده است که ايران از هر زماني به ساختن يک بمب هسته اي نزديکتر شده است.

ارزيابي عضو انجمن فيزيک هسته اي از درخواست آژانس از ايران درباره نيروگاه بوشهر

دکتر منيژه رهبر، عضو انجمن فيزيک هسته اي ايران در گفت وگو با خراسان درخواست آژانس بين المللي انرژي اتمي از کشورمان را براي پيوستن به پيمان ايمني اتمي داراي ابعاد سياسي عنوان و اظهار کرد: با توجه به اين که رويکرد کنوني آژانس نشان مي دهد که مايل به پيشرفت برنامه هسته اي ايران نيست، پيوستن ايران به پيمان ايمني اتمي اين امکان را براي آژانس فراهم مي آورد که در هر مرحله اي به صلاحديد خود، فعاليتي را مخاطره آميز اعلام و از ادامه آن جلوگيري کند، به ويژه اين که در فرآيند فني فعاليت ها طرح چنين ادعاهايي کاملا محتمل است. عضو انجمن فيزيک هسته اي ايران تاکيد کرد: اصولا در تمامي عرصه هاي فعاليت  هسته اي مسائل سياسي با مسائل فني در هم آميخته است و هيچ گاه تصميم گيري ها در مورد برنامه هسته اي کشورها با نگاه فني صرف صورت نمي گيرد.يادآور مي شود، به تازگي بي بي سي گزارش داده بود که با نزديک شدن زمان شروع به کار اولين نيروگاه اتمي ايران در بوشهر، آژانس بين المللي انرژي اتمي از اين کشور خواسته است به يک پيمان ايمني اتمي ملحق شود.اين در حالي است که علي اصغر سلطانيه فرستاده ايران در آژانس اتمي سازمان ملل در وين، گفته بود که کشورش حداکثر هوشياري را در ارتباط با ايمني اتمي نشان مي دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 728
بازدید دیروز : 269
بازدید هفته : 1866
بازدید ماه : 1857
بازدید کل : 73651
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket